با هم غذا بخوريد تا سالم بمانيد


 

نويسنده:دکتر سيداحسان بيکايي




 
حتما اين اصطلاح را زياد شنيده‌ايد که اغلب راجع به افراد مثبت با خصلت‌هاي خوب به‌کار برده مي‌شود که «سر سفره خانواده‌اش بزرگ شده است» مثل خيلي از نکته‌ها و ضرب‌المثل‌هاي قديمي، حتما اين جمله هم بي‌حکمت نبوده است. روان‌شناسان غربي هم اين جمله را تاييد مي‌کنند و به خانواده‌ها تاکيد مي‌کنند غذا خوردن خانواده دور هم را يک مساله تربيتي جدي به حساب بياورند. غذا خوردن خانواده کنار هم و به‌عنوان يک جمع خانوادگي به غير از آثار مثبت تغذيه‌اي براي افراد خانواده آثار مثبت ديگري هم دارد.
مطالعات نشان داده‌اند بچه‌هايي که در کنار خانواده‌شان غذا مي‌خورند، در مدرسه موفق‌ترند، کمتر به سمت دخانيات و مواد مخدر مي‌روند و کمتر از بقيه بچه‌هايي که شرارت نشان مي‌دهند و دعوا مي‌کنند، تنهايي غذا مي‌خورند و به حال خود رها مي‌شوند. اين روزها زندگي پرمشغله، پدر و مادرهاي دوشغله و بچه‌هايي که مدام از اين کلاس به کلاس ديگر مي‌روند کمتر اجازه مي‌دهد که خانواده وعده‌هاي غذايي را دور هم صرف کنند. توجه به نکات زير به پدر و مادرها کمک مي‌کند اين مشکل را کمي برطرف کنند.
خيلي سخت نگيريد: اگرچه اضافه بر بسياري فوايد ديگر، شام خوردن کنار خانواده مطمئن‌ترين و بهترين روش داشتن يک تغذيه سالم است اما به نظر دکتر ديويد لودويگ، استاد بخش اطفال دانشگاه هاروارد، يک شام خانوادگي لزوما به معني اين نيست که هميشه پدر و مادر و بچه‌ها راس يک ساعت معين در تمام روزهاي هفته دور ميز کنار هم بنشينند و غذاي خانگي بخورند. به گفته ايشان تحقيقات نشان داده است که با وجود اينکه گفته مي‌شود مصرف غذا جلوي تلويزيون مي‌تواند مضراتي مانند زياد غذا خوردن کودکان داشته باشد اما بچه‌هايي که در خانه و حتي جلوي تلويزيون غذا خورده‌اند از بچه‌هايي که در تنهايي غذا خورده‌اند زندگي سالم‌تري داشته‌اند. اهميت اين موضوع در اين نکته اساسي است که وقتي خانواده کنار هم غذا مي‌خورند و وقتي احساس غذا خوردن کنار يک جمع به کودک دست مي‌دهد، او بهتر و سالم‌تر غذا مي‌خورد حتي اگر غذاي صرف شده از غذاهاي آماده باشد بهتر است که در کنار خانواده خورده شود و کاملا اثر متفاوت‌تري از خوردن يک پيتزا در تنهايي دارد. دکتر لودويک پيشنهاد مي‌کند که حتي اگر پدر و مادرها وقت غذا درست کردن ندارند و غذاي آماده تهيه کرده‌اند اضافه کردن کمي سالاد، شير يا چند افزودني سالم و سرو کردن آن مانند يک غذاي خانگي مي‌تواند آثار مثبتي داشته باشد. به عقيده او خيلي مهم نيست که چه مي‌خوريد، وقتي با هم غذا مي‌خوريد، موجب مي‌شود شام خوردن بيشتر طول بکشد و زمان کنار هم بودن خانواده بيشتر باشد.
به برنامه خود پايبند باشيد: حتما لازم نيست تا غذاي خانوادگي، يک وعده کامل و پرتشريفات مانند شام باشد. اگر وقت شام خوردن کنار يکديگر را نداريد، يک برنامه ديگر بريزيد. صبحانه، ناهار، يا حتي وعده‌هاي غذايي تعطيلات آخر هفته را براي خانواده کنار بگذاريد. وقتي در طول هفته نمي‌توانيد وعده‌هاي غذايي را کنار خانواده باشيد، حتما يک روز خاص در هفته را براي اين کار در نظر بگيريد و به هيچ وجه براي آن روز برنامه‌ريزي نکنيد.
با هم حرف بزنيد: داشتن غذاي مشترک با کودک‌تان موجب مي‌شود تا در مشکلات او هم شريک شويد. پس از غذا خوردن يا حتي در حين آن با فرزندتان راجع به اتفاقات روزانه صحبت کنيد. توجه به غذا خوردن موجب مي‌شود فرزندتان با آرامش بيشتري و بدون خجالت راجع به مسايلش با شما صحبت کند. پس از تمام شدن غذا زود از سر سفره يا ميز بلند نشويد و سعي کنيد زماني را براي حرف زدن اختصاص بدهيد. خوردن ميوه و سالاد پس از صرف غذا ضروري است. اگر عادت به حرف زدن در حين شام را نداريد زمان خوبي است تا به اين وعده غذايي هويت يک جلسه خانوادگي دوست داشتني را بدهيد.
فرزندتان را تنها نگذاريد: حتي اگر فرزندتان گرسنه نيست از او بخواهيد تا در کنار شما بنشيند. اگر کودک‌تان اصرار دارد که حتما جلوي تلويزيون غذا بخورد، برايش وعده غذايي مشخص تهيه کنيد و سعي کنيد شما هم در کنار او قرار بگيريد تا به‌تدريج توجهش از تلويزيون به شما معطوف شود.
منبع:http://www.salamat.com